A szállodai kávéról valószínűleg egyikünknek sem a csúcsminőségű espresso jut az eszébe, csak valami barna lötty, amivel a svédasztalos reggelihez meg lehet tölteni a csészénket, és jó esetben fel lehet javítani egy kis tejjel. Pedig ma már több szálloda is kísérletezik azzal, hogyan lehet jó minőségű kávét adni a vendégeknek anélkül, hogy az nagyon megterhelné a cég büdzséjét, és lassítaná a szállodai léptékű kiszolgálást.
A szállodai kávé önálló műfajt képvisel a kávékultúrában, és nem azért, mert olyan rossz, hogy nem lehet sehová besorolni, hanem mert különleges szabályoknak kell megfelelni a készítése során. Egyrészt képviselnie kell a szálloda színvonalát, másrészt nagy mennyiségben kell elérhetőnek lennie, ráadásul frissen, ami azért nem könnyű feladat, lássuk be…
És ami még érthető lehet a hotelek szemszögéből: néha érdemes „közepes” kávét felszolgálni a reggelihez, így a vendégek számára vonzerőt jelenthet a bárban árult minőségi gépi kávé. Egy kis panzióban persze nincs ilyen lehetőség, ott a reggeli kávéból kell kihozni a legjobbat – ha szerencsénk van, talán pont egy családias helyen főzik nekünk a legfinomabbat, ahogy a háziasszony szereti.
A szálláshelyek éttermei továbbra is előnyben részesítik a filteres kávékat, de egyre népszerűbbek az úgynevezett reggeliztető automaták, melyek gombnyomásra frissen őrölt kávéból készítenek egyenkénti adagokat – ez az elkészítés a vendégeknek is nagyobb élmény, még akkor is, ha picivel többet kell várni az eredményre :)
A Danubius szállodalánc például ilyen gépekbe fektetett be, a budapesti Radisson Blu pedig kapszulás kávégéppel hirdeti business class szobáit. Tény, hogy egy ekkora beruházást kevés magyar szállásadó engedhet meg magának.
A vendéglátásban dolgozó szakértők szerint előbb-utóbb eljöhet az ideje annak, hogy a vendégek reggelente választhatnak a friss gépi (vagy kapszulás) kávé és a filteres között, ahogy annak is, hogy a szállodai éttermek fair trade kereskedelemből származó vagy környezetbarát módon előállított kávékat rendeljenek. Egyelőre inkább az a kérdés, hogyan lehet a legjobb ár-érték arányt megtartani nagyobb rendelések esetén. Az egyik legújabb megoldás az instant kávé, melynek lényege, hogy a jó minőségű, lefőzött kávét hirtelen hűtve, fagyasztva és préselve szállítják a szállodába.
Nektek milyen tapasztalatotok van a hotelekben felszolgált kávéval kapcsolatban? Voltatok már olyan helyen, ahol igazi ínyenc kávét kaptatok a reggelihez?