Albert Einstein Nobel-díjas elméleti fizikus születésének napját világszerte ünneplik március 14-én tudományos és laikus körökben is. A legnagyobb 20. századi tudós 1789-ben látta meg a napvilágot Ulm városában, és 76 évesen hunyt el New Jerseyben. Bár egy közismert legenda szerint megbukott matekból az iskolában, az általa megalkotott relativitáselmélet nagyban megváltoztatta a világról való gondolkodásunkat. Mai bejegyzésemmel Einstein emléke és a matematika előtt szeretnék tisztelegni. A mateknak első ránézésre nem sok köze van a kávékultúrához, de két lelkes Los-Angelesi vállalkozó éppen azon dolgozik, hogy ez megváltozzon.

Ha valaki megkérdezi, hogy hogyan isszuk a kávét, nem esik nehezünkre válaszolni. Azt viszont kevesen tudják megmondani, hogy melyik a kedvenc kávéfajtájuk.  Azt még könnyű eldönteni, hogy mi ízlik és mi nem, viszont nehéz kávéfajtákhoz rendelni ezeket az információkat. Általában nem is foglalkozunk a kérdéssel, de a Bean Genuis nevű Los-Angelesi startup úgy döntött, hogy matematikai módszerekkel segít a kávérajongóknak, hogy megtalálják a kedvencüket.

A Bean Genius olyan független amerikai kávépörkölők termékeit forgalmazza, akiknek a márkái kevésbé ismertek a piacon, miközben különleges szolgáltatást nyújt a vásárlóinak. A fogyasztók minden hónapban kipróbálnak több frissen pörkölt kávéfajtát a folyamatosan bővülő pörkölőhálózat választékából. A kávék kóstolása után visszajelzést adnak, aminek a segítségével a startup által kifejlesztett Íz Motor (Taste Engine) hónapról hónapra egyre inkább a vásárló igényeinek megfelelő kávékat válogatja össze. Ez azt jelenti, hogy egy algoritmussal állapítják meg, hogy a kínálatból melyik kávé fog a leginkább ízleni az egyes vásárlóknak.

A Bean Genius ötlete 2012 telén született a Los Angeles-i StartUp Weekend keretében, ahol az ötlet második helyezést ért el. A két ötletgazda ezután úgy döntött, hogy meg is valósítja a projektet. „A kávé ízét 30 különböző ízjegyre bontottuk, és a vásárlóink ezek segítségével értékelik a kávékat. Idővel kirajzolódik egy minta, amely megmutatja, hogy mit szeretnek, illetve nem szeretnek. Elemezzük a kávékat és a kapott információkat, és ezek alapján algoritmust hozunk létre” – mondta Krishna Gupta, a startup társalapítója.

Fontos, hogy a kávéterjesztőket ne csak a profit motiválja, hanem elhivatottak legyenek a sokszínű kávékultúra megőrzése mellett. A Bean Geniusnél az értékesítés mellett a minőségi kávékultúra népszerűsítését és a kóstoltatás is nagyon fontos szerepet játszik, ami egyedülállóvá teszi az üzleti modellt. A kisebb kávépörkölők számára is kiváló lehetőség, hogy megismertessék és megszerettessék magukat. Az alapítók azt remélik, hogy a matematika és kávékultúra különleges kombinációja egyre több embernek jelent majd felejthetetlen kávéélményeket.