Szomorú tény, de a kávé árának mindössze egytizedét kapja meg a termelő a hagyományos kereskedelemben. A fair trade, vagyis méltányos kereskedelem célja, hogy jobb kereskedelmi feltételek biztosításával javítson ezen az arányon, és így támogassa a fejlődő országok kistermelőit.
A méltányos kereskedelem a kezdetektől fogva egyfajta jótékonysági kezdeményezésként működik, hiszen a vásárlók a jó minőségű, fair trade termékekért hajlandók magasabb árat fizetni a jó cél érdekében, vagyis hogy a termelők méltányos áron tudják értékesíteni a megtermelt árut.
A fair trade gyökeresen eltér a hagyományos kereskedelem árucsere felfogásától. A klasszikus közgazdasági felfogás szerint az árakat a kereslet és kínálat viszonya határozza meg, ezzel szemben a fair trade értelmében az árak társadalmi hatását is figyelembe kell venni. A kávé kapcsán különösen fontos a méltányos kereskedelemmel foglalkozni, mert a fogalomban lévő fair trade termékek egyharmadát a kávé teszi ki. Több nagyobb vállalat, így a Starbucks is a fair trade elkötelezett híve. Ők világszerte magasabb áron veszik meg a kávébabot, ezzel is segítve a közösségekbe szerveződő kistermelőket, akik így fejleszthetik gazdaságukat, üzletüket.
A méltányos kereskedelem és a fenntarthatóság szorosan összefonódik. Szerencsére számos kezdeményezés létezik ezen célok támogatására, például Budapesten 2006 óta létezik fair trade élelmiszerüzlet. Sokszor maguk a kávémárkák is élére állnak egy-egy pozitív kezdeményezésnek. Például a Nespresso az Esőerdő Szövetséggel közösen indította el saját fenntarthatósági programját, az AAA-t, amely a piaci árnál magasabb árat kínál a kiemelkedően jó minőségű kávéért cserébe a farmereknek. A program képzésekkel is támogatja a termelőket, hogy a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével kiváló minőségű, a fenntarthatóság követelményeinek megfelelő kávét termeszthessenek.
Kávétermesztő országok fajták szerint: r – robusta, a – arabica, m – mindkettő
A kávé trópusi éghajlatot és speciális körülményeket igényel. A világ kávétermesztése a fejlődő országokban összpontosul, ezáltal a méltányos kereskedelem a szegénységi elleni küzdelem egyik fontos eszköze lehet. Gondoljunk erre is, amikor megvesszük kedvenc kávénkat.