Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A veszélyesnek hitt kávé éltette a halálraítéltet

Svédország egyik királya, III. Gusztáv, az „Álarcos király” valamiért rettegett a kávétól. Meggyőződése volt, hogy a kávé egy egészségtelen, mitöbb, veszélyes dolog. Mindent meg is tett annak érdekében, hogy ezt be is bizonyítsa. Egy emberöltőn át tartó kísérlete azonban bebizonyította, hogy…

Nem lövöm le rögtön a kísérlet tanulságát. A XVIII. század nagy vizsgálata arra próbált fényt deríteni, mi egészségesebb, a kávé, vagy a tea. A király nagyon bízott abban, hátha megerősítik a kísérlet eredményei az ő álláspontját: a kávé öl.

Nem mintha lett volna rá precedens, hogy a kávé egészségpusztító hatással bír… A kávé 1674-ben került először Svédországba, de kellett egy kis idő ahhoz, hogy elterjedjen az országban. A tehetősebbek figyeltek aztán fel rá és hozták divatba. 1746-ban azonban kiáltványban ellenezték a kávét és a teát is, a „tea- és kávéivással kapcsolatos visszaélésekre és túlkapásokra” hivatkozva. Innentől keményen megadóztatták a nedűk fogyasztását és azoktól, akikre kivetették az adókat, de nem fizettek, elkobozták a csészéiket és kávés edényeiket, továbbá bírságokat szabtak ki rájuk. És ez még nem minden: később teljesen be is tiltották a kávé fogyasztását. Tiltás ide vagy oda, a svéd „zugivók” ez az időszak alatt is ittak kávét. 

Az említett III. Gusztáv ezután érvekkel próbálta meggyőzni a kávékedvelőket, hogy bizony a kávénak káros hatásai vannak az egészségre, és mindezért érdekes kísérlet végrehajtását rendelte el. Egy egypetéjű ikerpár töltötte be a kísérleti bárányok szerepét, akiket halálra ítéltek, viszont választhattak, hogy kivégzik őket, vagy életfogytig tartó börtönbüntetésben részesülnek - azzal a feltétellel, hogy az ikerpár egyik tagja három kancsó kávét, míg az ikertestvér ugyanennyi teát igyon meg minden egyes nap, az élete hátralévő részében. Az ikerpár a koffeindús tovább élést választotta.

Két orvost is kinevezett a király, hogy felügyeljék a vizsgálatokat és jelentsék az eredményeket az uralkodónak. A doktorok azonban rövidebb ideig éltek, mint a kísérleti alanyok (vajon ittak elég kávét?), jóval a kutatás vége előtt meghaltak. Sőt, még a kísérletet elrendelő király is megelőzte az ikerpárt és elhunyt. Egészen pontosan meggyilkolták (talán egy feldühödött kávérajongó?). III. Gusztáv így már nem tudhatta meg a kutatás eredményeit, melyek úgysem igazolták volna teóriáját: a teaivó ikertestvér halt meg előbb, és ő is 83 éves korában. Az, hogy a kávéfogyasztó testvér hány éves koráig élt, nem ismert. Mindenesetre nem rossz arány, ha legalább 83 éves korig élt, pláne, hogy hosszú-hosszú éveken át börtönben tengődött. És még inkább annak fényében, hogy a születéskor várható élettartam az 1740-es években (igaz, hogy Angliában, de) 32 év volt…

A svéd hatalom azonban továbbra is úgy gondolta, hogy a kávé rossz dolog. 1794-ben a kormány ismét tiltással igyekezett kiszorítani Svédországból a kávét. Az 1820-as évekig többször is próbálkoztak különböző szankciók bevezetésével. Majd miután a tilalmat végre feloldották, a kávé olyan népszerűvé vált a Svédországban, hogy azóta is azon országok egyike, ahol a legmagasabb az egy főre jutó kávéfogyasztás a világon. És elég sokáig élnek a svédek: 2012-es adatok szerint a várható élettartam 81,7 év, míg Magyarországon csak 75 év.

A kísérletet pedig azóta is "az első svéd klinikai vizsgálatként” tartják számon az észak-európai országban, és boldogan, sokan, nagy mennyiségekben isszák a kávét. Amelyről még a végén pár svéd (vagy inkább brit?:-) tudós kiderítheti, hogy tényleg a hosszú életnek a titka…

0 Tovább

Mindenki kedvence, a stílusos kávé ötvözője: a Chemex

Kávé kézzel, stílusosan. Ezt kínálja a Chemex kávékészítő eszköz, amely Peter Schlumbohm nevéhez köthető, és sokak szerint maga a tökéletes kávéfőző. Az igazi kávérajongók egyik alapdarabjává vált a leginkább vázára emlékeztető üvegedény, melyet 1941-ben fejlesztett ki a német feltaláló-vegyészmérnök. Azóta Massachusetts-ben, Chicopee-ben gyártja a Chemex Corporation, és szépen, folyamatosan hódítja meg a világot, beleértve kis hazánkat is.

Nemcsak az én egyik nagy kedvencem, más is odavan a Chemexért: elismert amerikai designtermékként is számon tartják. Már 1956-ban felismerték különlegességét, és az Illinoisi Technológiai Intézet kikiáltotta a modern idők legjobban megtervezett termékei egyikének. Sőt, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának állandó kiállítási tárgyai közé is beválasztották a jól sikerült kávéfőzőt.

Hálásak lehetünk a kémiagurunak, hogy megajándékozta a kávékedvelőket az eszközzel.  Peter J. Schlumbohm egyébként több mint 3000 szabadalmaztatott találmánnyal rukkolt elő, de a világhírnevet a Chemexnek köszönheti. A Chemex megalkotásához vegyészmérnöki tapasztalatait, így laboratóriumi eszközökben, módszerekben és szűrésekben való jártasságát is felhasználta. A kávékészítő karaf létrehozásához a lombikedények, illetve az üvegtölcsérek ötvözésére volt szüksége, megtoldva mindezt egy kiöntésre alkalmas csőrrel. Így egyesítette egyetlen hőálló üvegedényben a különböző elemeket, amellyel meg is született a csepegtetős kávéfőző edény.

De lássuk csak, mit is tud a Chemex. Igazából megnyerő külseje és finom kávéja mellett még egy óriási előnye van: minden felhasználójának sikerélményt nyújt, olyan egyszerűen tudunk vele kávét készíteni. A filtert a karafszerű edény tetejére helyezzük, miután leöblítettük forró vízzel. Majd (ha a 9 deciliteres edényt választjuk) 38 gramm közepesen darált kávét szórunk bele, amelyre egy kis felforralt vizet rácsurgatunk, és 30 másodpercig állni – vagyis duzzadni - hagyjuk. Ezután töltjük rá a kb. 6 deciliter forró vizet, mely szép lassan átcsepeg a kávés szűrőpapíron. Körülbelül négy perc múlva eltávolíthatjuk a használt filtert, és el is készült a finom, friss kávénk.

Finom, szép, ezt már tudjuk, és még híres is. Bizony, igazi filmsztárként is tekinthetünk a Chemexre. Megjelenése után rögtön felkapták: 1954-ben már a mozivásznat is meghódította, Sabrina című romantikus film képkockáin is látható volt. Ian Fleming 1957-ben írt, Oroszországból szeretettel című kémtörténeteiben is szerepelt a kávéfőző, ahogy az 1959-es Párnacsaták komédiában; sőt, egy detektív krimiben, az 1966-os Harperben is felbukkant. Az eszköz horrorfilmben is sikeres kiegészítőnek bizonyult: 1968-ban a Rosemary Gyermeke című filmben is megjelent. 

És még sorolhatnám, merthogy sorozatsztárként is jeleskedett a Chemex: The Mary Tyler Moore Show, Mad Men, Grace & Frankie csak pár azok a szériák közül, amelyekben felfedezhetjük a közkedvelt kávéfőzőt. Azt már mondanom sem kell, hogy blogsztárrá is vált, hisze többek között ezen a blogon is visszatérő vendégként tekintek rá. Írtam már róla korábban is, és valószínűleg még fogok máskor is, mert tényleg nem lehet elmenni mellette - a kávékaraf mellett, amely a kellemes külsőt, a kifinomult ízvilágot és a kényelmes felhasználást egyszerre testesíti meg.

Tudj meg többet az imádott kávégépek, eszközök történetéről!

Kis szerkezet, nagy mérföldkő: a kotyogós

Szinte szent a filterfeltaláló

Kinek az érdeme a változatos, sokáig elálló kávé?

Hallottatok már espressomérnökről? Nos, itt van egy!

 

1 Tovább

Szinte szent a filterfeltaláló

1873. január 31. Kis lépés az emberiségnek, nagy lépés a kávéimádók számára: sokat köszönhetünk ugyanis annak a – mondhatni hírességnek, vagy szentnek-, aki ekkor született. Melitta Bentz neve egybecseng a kávéfilterrel, ő volt ugyanis az a hölgy, akinek becses nevéhez a kávéfilter feltalálását kötjük. A technikát, amely során a víz átcsepegtetve oldja ki a kávéőrleményből a zamatot. És nagy ötletéhez csak egy kis itatóspapír kellett!

A szükség nagy úr. A drezdai nő egy jó kávét szeretett volna inni, de úgy tapasztalta, hogy a kávéfőzők hajlamosak túlfőzni a kávét, az akkori eszpresszókészítő gépek pedig gyakran zaccos kávét adtak, míg a vászonból készült filterek tisztítása túl nehézkes volt. A háziasszony ezért sokféle módszer kipróbálásába kezdett, és meg kell hagyni, elég kreatív megoldásokhoz folyamodott.

Teljes nevén Amalie Auguste Melitta Bentz végül fia, Willi iskolai felszereléséből ragadt meg egy itatóspapírt és egy rézedényt, a két eszköz pedig aztán meg is oldotta a problémáját. A papíron átszűrés technikája ugyanis tiszta, az eszpresszónál kevésbé keserű italt adott, amely Melitta Bentz lelkesedését annyira beindította a filteres kávé iránt, hogy egy egész üzletet felhúzott saját ötletére. A szabadalmi hivatal 1908. június 20-án védjegyeztette a hölgy találmányát. Innen egyenes út vezetett a sikerhez: 1909-ben a lipcsei vásáron már 1200 kávéfiltert tudtak eladni.

Melissa férje, Hugo, illetve a két fia, a már említett Willi mellett Horst is az egyre növekvő cégben kezdtek el dolgozni mint a szervezet első munkavállalói. 1910-ben a Nemzetközi Egészség Kiállításon már aranyérmes lett a vállalat, azonban az első világháború kitörésével irányt kellett változtatniuk. A háború során ugyanis beolvasztottak minden érmet, Hugót besorozták, a papírhasználatot pedig korlátozták, sőt, a kávéimport is ellehetetlenült a brit blokád miatt. A család így kénytelen volt kartonpapírok értékesítésével fenntartani magát.

Később viszont újra beindult az üzlet, olyannyira, hogy 1928-ra már 80 munkást alkalmaztak, kétműszakos rendszerben, hogy kielégítsék a kávéfilterek iránti igényeket. Egy évvel később már 100 000 filtert gyártottak.

Ezután az egyik fiú, Horst vitte tovább a vállalatot Bentz&Sohn néven 1930-tól. Akkorra a cég már a potenciális munkaerő számára is népszerű volt a munkavállalóival való bánásmódja, csábító karácsonyi bónuszai és amiatt is, hogy megnövelték a szabadságra felhasználható napok számát évi 6-ról 15-re, illetve csökkentették a munkanapok számát heti 5-re.

Majd a második világháború újabb változásokat, illetve más termékirányt hozott. A termelés leállt, és a háborús erőfeszítéseket támogató termékek előállítására volt szükség. A kávéfiltercég 1948-ban tért vissza a filter- és papírgyártásra – Melissa Bentz 1950-es halála idejére már a 4,7 millió német márka bevételt is elérte a vállalata.

A Melitta nevét viselő cég azonban halhatatlan lett. A filterkávéról azt mondják, a mai modern kávézás különleges élményét nyújtja, hiszen elkészíteni is egyszerű, és a csepegtetéses módszer miatt igazán puha, lágy ízű kávét készíthetünk Melitta Bentz módszerét követve. A feltaláló unokái, Thomas és Stephen Bentz máig irányítják a céget, és most már 3 300 alkalmazott összesen 50 vállalatnál dolgozik a kávéfiltereken. Talán azóta is, az eredeti „recept” alapján, iskolai itatóspapírok felhasználásával...

Tudj meg többet a kávétörténelemről!

Kis szerkezet, nagy mérföldkő: a kotyogós

Kinek az érdeme a változatos, sokáig elálló kávé?

Hallottatok már espressomérnökről? Nos, itt van egy!

 

0 Tovább

A jamaikai kávé supermanje

Keble Munn neve többeknek is ismerős lehet. Valószínűleg leginkább a nemzetközi politika, illetve a kávé világában jártasaknak, továbbá esetleg az likőrök kedvelőinek. Keble Aubrey Munn jamaikai politikus, és mindeközben egy igazi kávékülönlegesség, a Jamaican Blue Mountain megmentője is volt. Ez ugyanaz a kávé, mint amit a Tia Maria likőr alapanyagaként is ismerhetünk. De visszatérve Keble Munn-ra, persze az országáért tett politikai erőfeszítései is izgalmasak és példaértékűek a 2008-ban elhunyt személynek, én mégis inkább a kávéért tett erőfeszítései miatt emlékeznék meg róla.

A Munn család már jóval azelőtt kezdett kávétermesztéssel foglalkozni, hogy Keble Munn 1885-ben világra jött. A Karib-tenger legmagasabb hegyei, körülbelül 2300 méteres magasság, hűvös-párás levegő és gazdag termőtalaj együttesen varázsolták egyedivé Munn-nék kávéját: az enyhe, harmonikus, selymes ízviláguknak, és annak köszönhetően, hogy az ott nőtt kávébabok kivételesen nem kesernyések, gyorsan népszerűvé vált a terményük.  A családi ültetvény sikere gyorsan ívelt felfelé, és Keble Aubrey Munn is mindent megtett azért, hogy megőrizze a Jamaican Blue Mountain kávé pár évtized alatt szépen felépített hírnevét.

Kép forrása: coffeesofjamaica.com

A politikus és egyben földművelés-szakértő a Mavis Bank Central Factory gyár tulajdonosaként és igazgatójaként – és a módszer úttörőjeként – a csirketrágya, mint organikus trágya használatát támogatta a kávétermesztés során. Aztán azt is elsőként érte el, 1953-ban, hogy a Blue Mountain kávébabokat közvetlenül Japánba exportálják. Ez a lépés olyannyira bevált, hogy ma a jamaikai Blue Mountain kávé mintegy 80%-át Japán veszi meg.

Kép forrása: blue-mountain-coffees.com

Majd 1973-ban Munn közreműködésével alkották meg a Coffee Industry Regulation Act kávéipari törvényt, ebben pontosan meghatározták azokat a régiókat, amelyek használhatták a Blue Mountain megnevezést kávéjuk értékesítésekor. Azóta sem adhatják bármilyen kávének ezt a nevet: a jamaikai kávéipar nagy figyelmet fordít arra, melyik termőterületek kávéja viselheti, és milyen kritériumoknak megfeleltetve, a Blue Mountain elnevezést. A világ pedig odavan a termékért: a Blue Mountain jamaikai kávé azóta is benne van a világ legdrágább kávéinak toplistájában. A magasan fekvő hegyi területekről származó jamaikai italt ritka, exkluzív kávéként tartják számon, és illatáért, lágyságáért, kifinomultságáért igen borsos árat is szívesen kifizetnek érte a jómódúbb ínyencek.

Kép forrása: martinezfinecoffees.com

Bár írásom nem a politikai vonulatról szól, azért azt érdemes tudni Keble Munn-ról, hogy nem mellesleg Jamaika földművelésügyi minisztere is volt, ráadásul kétszer is őt nevezték ki a posztra. 2007-ben pedig kitüntetést kapott Jamaika államtól. Sajnos hat hónapra rá stroke-ot kapott és azt követően hamar elhunyt.  A kávékedvelők számára azonban halhatatlanná vált és mindig úgy fognak rá emlékezni, mint a hős, aki a világ egyik legjobb kávéját megőrizte az utókornak és a rajongóknak.

Kép forrása: bluemountaincoffee.com

Olvass tovább különleges kávékról!

A világ 10 legdrágább kávéja

A hurrikánnak köszönhetjük a jó hondurasi kávét?

Costa Rica, az arabica kávé mennyországa

0 Tovább

Kinek az érdeme a változatos, sokáig elálló kávé?

Emlékszünk még Alfonso Bialettire és kis kotyogósára? A Lavazza-recept ugyanis nagyon hasonló: végy egy, a munkáját szenvedélyesen szerető piemonti fiatalembert (lehetőleg olyat, aki később bajuszt növeszt), küldd el külföldi tanulmányútra, hogy aztán hazatérve kis üzletet nyisson, adj hozzá sok munkát és kísérletezést, és íme, az eredmény: egy jó ötlet, cégalapítás, marketingre fogékony fiúgyermekek és unokák reklámkampányai, töretlen siker több mint száz éve. Ez lenne a leegyszerűsített változat… a Lavazza története azonban több figyelmet érdemel: ismerjük hát meg jobban ezt a sikeres, olasz márkát, mely pontosan 120 éve indult világhódító útjára.

Az ötlet

Minden egy kis drogériával kezdődött, amelyet Luigi Lavazza 1894. március 24-én (hivatalosan 1895-ben) nyitott meg Torino belvárosában. Hogy miért éppen ez a vegyesbolt emelkedett ki a többi közül? Nos, míg a versenytársak a megszokott fajtájú, ismert őrleményeket árulták, a Lavazza kreatív alapítója egy rendkívüli intuíciótól vezérelve különböző típusú pörkölt kávékat kezdett összekeverni, hogy a vásárlói egyedi igényeit is kielégítse. Ezt persze a kávéfajták eredetének, sajátosságainak hosszas tanulmányozása, valamint egy brazíliai utazás előzte meg, mely során a munkáját szenvedélyesen szerető fiatalember alaposan kitanulta a világ különböző tájairól érkezett őrlemények keverésének művészetét. E nagyszerű ötletnek köszönhetően a Lavazza gyorsan terjeszkedett, 1910-ben már kinőtte a kis drogériát, így új helyre költözött, ahol a mai napig a család tulajdonában álló étterem őrzi emlékét.

A csomagolás, mely forradalmasítja a kávéárusítást

Az első világháború átmeneti nehézségeket hozott, ám a Lavazza család (Luigi, felesége, valamint 3 gyermekük) szárnyai alatt az üzlet tovább bővült, ismét új helyiségekbe költözött és 1927-ben megalakult a Lavazza részvénytársaság. A márka ekkor már nem csak Torinóban, hanem az egész régióban elterjedt. Ugyancsak erre az időszakra tehető a kávécsomagolás megújulása: az aroma és az illat megőrzése érdekében az őrleményeket dupla papírréteggel védték, így a vásárlók nagyobb csomagokat is haza tudtak vinni, hisz a kávé minősége napokig változatlan maradt. Ebből nőtte ki magát a hetvenes évek elején a híres vákuumos Lavazza-csomagolás, melynek köszönhetően a kávékat még hosszabb ideig lehetett tárolni, és még szélesebb körben terjeszteni.

A világhírhez vezető úton

Miután az idős alapító 1936-ban visszatért szülővárosába, Murisengóba, 7 gyermeke közül 3 fia vette át a cég irányítását. A negyvenes években nagyszabású reklámkampány indult: először is, 1946-ban megalkották a Lavazza első logóját, mely már a csomagoláson is megjelent; a megnagyobbított középső A betű a mai napig a márka sajátossága. Ekkortájt indult a kávéhoz köthető eseményeket, vagy az olasz és nemzetközi történelem momentumait ábrázoló, népszerű Lavazza-kártyácskák (Le figurine Lavazza) terjesztése is, amelyek ma már nagy kincsnek számítanak a gyűjtők számára. Nem hiányzott természetesen a frappáns mottó sem: „Piú lo mandi giú, piú ti tira su.” „minél többet küldesz le, annál jobban feldob téged”. Az ötvenes évektől kezdve a Lavazza már csak kávéval foglalkozik.

A reklámkampány azóta sem szünetel, az ötlettár kifogyhatatlan: az új évezredben indult a cég első, 1950-es szlogenjét („Lavazza – Paradicsom a csészében”) idéző „Paradicsom” nevet viselő reklámsorozat, mely híres olasz és külföldi színészeket (pl. Julia Roberts) sorakoztatott fel a Lavazza mögött. Nem hiányzik a híres külföldi fotóművészek (pl. Helmut Newton) közreműködése sem, akik munkájukkal művészi formába öntik a kávét népszerűsítő reklámokat. A cég sorra nyitotta külföldi leányvállalatait, a Lavazza csészék egyre több kávézóban láthatóak; ne feledkezzünk meg a frappáns, kétszersültből készült Lavazza csészéről sem! A marketing és ökológia díjas találmánnyal néhány éve rukkoltak elő, a fagyi tölcsérhez hasonló ízű csészét belülről cukorréteggel „bélelték ki”, így miután a kávé elfogyott, a vendég desszertként elrágcsálhatta a csészét is.

Kávépörkölés Lavazza-módra

1957-ben Luigi unokája, Emilio is otthagyta névjegyét a cég történelmében: beindította a Lavazza kávépörkölő tevékenységét. Új, innovatív módszerének köszönhetően Olaszországban egyedülálló módon, naponta több mint 40 ezer kg kávét tudtak feldolgozni. 1965-ben átadták Európa legnagyobb pörkölő üzemét is. A Lavazzának a pörkölés területén is sikerült kiemelkedőt alkotnia: a kávé típusának függvényében különböző, időben és hőfokban eltérő pörkölési szakaszokat határoztak meg, így például a robustát kevesebb ideig pörkölik, mint az arabicát.

A Lavazza ma már három fő tevékenységkörre épül: otthoni fogyasztásra szánt, saját pörkölésű őrlemények és kávégépek árusítása; professzionális kávéfőzők, kávéautomaták forgalmazása (az Espresso Point Lavazza 1989-ben került piacra); valamint kávézók üzemeltetése. Kevesen tudják, hogy napjainkban a Lavazza már nem csak a kávéhoz köthető termékekkel foglalkozik, hanem például teát és csokoládét is árusít.

A poszt elsődleges forrása a Lavazza honlapja.

Érdekel a téma? Olvass tovább:

http://kaveklub.reblog.hu/cimke/Bialetti

http://kaveklub.reblog.hu/ha-kave-akkor-italia

http://kaveklub.reblog.hu/a-legszebb-olasz-kavehazak

0 Tovább

Kávéklub

blogavatar

Minden a kávéról, a kávékóstolásról és a kávékultúráról. Ezen a blogon gyűjtöm a felfedezéseimet fajtákról, pörkölésről, elkészítésről, receptekről és más érdekességekről.

Címkefelhő

kávé (113),kávétermesztés (20),espresso (19),koffein (13),arabica (13),kávétörténet (13),kávéház (10),karácsony (9),Nespresso (9),egészség (9),kávéfogyasztás (9),cappuccino (8),Brazília (8),pörkölés (6),Latin-Amerika (6),zöld kávé (6),melange (6),ajándék (6),robusta (6),kapszulás kávé (5),latte macchiato (5),koffeinmentes (4),latte art (4),török kávé (4),kávégép (4),kapszula (4),tejeskávé (4),szirup (4),cibetmacska (4),kávékultúra (4),tejhab (4),kavefogyasztas (4),kávéfőző (4),Kopi Luwak (4),cseresznye (4),kávépörkölés (4),bourbon arabica (4),cserje (3),kávébab (3),tea (3),design (3),Olaszország (3),ízharmonizáció (3),recept (3),kávécseresznye (3),Budapest (3),kotyogós (3),ristretto (3),újrahasznosítás (3),french press (3),antioxidáns (3),lungo (3),filteres kávé (3),barista (3),Guatemala (3),fűszeres kávé (3),kavezo (3),kávékóstolás (3),latte (3),kávécserje (3),olasz (3),kávéfőzés (3),otthon (3),kávéházak (2),legdrágább (2),kávékülönlegesség (2),Jamaica (2),ázsia (2),termőterületek (2),Wiener Melange (2),Black Ivory (2),Blue Mountain Jamaica (2),fogyókúra (2),árfolyam (2),kopi luwak (2),alkohol (2),statisztika (2),bor (2),Chemex (2),koffeintartalom (2),macchiato (2),kona (2),Hawaii (2),ízesített (2),jegeskávé (2),Procope (2),India (2),Tanzánia (2),my little melbourne (2),Párizs (2),tej (2),jeges kávé (2),organikus gazdálkodás (2),szilveszter (2),kávékészítés (2),olaszország (2),narancs (2),bab (2),mocha (2),Afrika (2),koffein és sport (2),kávézacc (2),Mexikó (2),szifonos kávéfőző (2),kávé és sütemény (2),amerikai kávé (2),hosszúkávé (2),finn (2),csokoládé (2),Magyarország (2),lavazza (2),kolumbia (2),Bourbon (2),szüret (2),americano (2),művészet (2),Dél-Amerika (2),New York kávéház (2),desszert (2),klorogénsav (2),Nápoly (2),tejhabosító (2),ünnepi (2),café latte (2),eszpresszógép (2),környezettudatosság (2),espresso martini (2),zacc (2),fogyás (2),kardamom (2),aroma (2),monszun (2),tejhabosítás (2),irodalom (2),kotyogós kávéfőző (2),Etiópia (2),guillermo (1),Saeco Primea Cappuccino (1),nők a kávéházak ellen (1),geen eye (1),pixie clips (1),jóslás (1),kávés kütyü (1),oromo törzs (1),cold brew (1),rituálé (1),Lattissima (1),Delonghi Prima Donna (1),étkezés (1),hidegen "főzött" kávé (1),gyógyítás (1),tévhitek (1),Galapagos (1),Pápua Új-Guinea (1),kave (1),Drugar (1),Wugar (1),Ecuador (1),huehuetenango (1),Atitlan (1),alkoholos (1),szerzetes (1),vákuumos kávéfőző (1),kávétípusok (1),fogadalmak (1),történelem (1),chemex (1),elekromos kávédaráló (1),black eye (1),india (1),Monsoon Malabar (1),cibetkávé (1),likőr (1),Sem és Hakem (1),Monterosa (1),Diplomatakávé (1),Rubusta (1),kávétermelés (1),százhúsz év (1),a kávé háza 1927 (1),Gingerbread Irish Coffee (1),kávépiac (1),Nemzetközi Űrállomás (1),SHB (1),űrkávégép (1),International Coffee Organization (1),boquete régi (1),gheisa kávé (1),mogyorós kávéfagylalt (1),szilveszteri kávékoktélok (1),pillecukros kávéfagylalt (1),café marocchino (1),espresso romano és guillermo (1),white russian (1),java good night (1),kávézacc újrahasznosítás (1),Max Aufricht (1),pezsgő kávéhabbal (1),café bombón (1),ISSpresso (1),szépség (1),mentás csupacsoki tart (1),aromajegyek (1),crema (1),attilio calimani (1),újév (1),kávé somellier (1),Pharisaer (1),red eye (1),alkalmi (1),karácsonyi kávés desszert (1),algoritmus (1),dugattyús kávéfőző (1),coffees of hawaii (1),tejcsokoládés kávés flan (1),bécsi kávékultúra (1),kávéelőállítás (1),alkoholos kávé (1),hófehér kávétorta (1),budapesti kávézók (1),molokai (1),hawaii kávé (1),tamp & pull (1),mandal café (1),vodka (1),kávé előállítás (1),kávéreceptek (1),Svédország (1),fahéj (1),ünnep (1),corretto (1),Halloween (1),Bolívia (1),méz (1),Puerto Rico (1),Yauco (1),tél (1),USA (1),rum (1),gazdaság (1),mozi (1),caffe latte (1),kávé világnapja (1),costa rica (1),vákuumcsomagolás (1),Palermo (1),dalla corte (1),népszerű (1),Honduras (1),Németország (1),film (1),vanília (1),drip brew (1),kedvenc (1),karácsonyi kávé (1),specialty (1),Gaggia (1),London (1),ízvilág (1),ízlelés (1),forradalom (1),ízjegyek (1),karácsonyi ajándék (1),fekete leves (1),török (1),kávéházi kultúra (1),kultúra (1),chai (1),fűszer (1),mogyorós kávé (1),vendégség (1),Norvégia (1),Skandinávia (1),mogyoró (1),nutella (1),fair trade (1),organikus kávé (1),Friele (1),kereskedelem (1),Bécs (1),festés (1),dekoráció (1),sospeso (1),felfüggesztett kávé (1),napszakok (1),Milánó (1),kávé szüretelés (1),kávé feldolgozás (1),Café de La Paix (1),művészek (1),Montmartre (1),LA Rotonde (1),Moka Express (1),Bialetti (1),ír kávé (1),Irish coffee (1),travel mug (1),hosszú kávé (1),alkoholos kávékoktélok (1),Jacu (1),organikus (1),Santos (1),kávé múzeum (1),Nicaragua (1),alkoholos kávékoktél (1),tört jég (1),kruszta (1),Sao Paulo (1),Cascara (1),Instant kávé (1),Washington (1),svéd (1),skandinávia (1),Csapolt kávé (1),diplomata kávé (1),caffé corretto (1),hibák (1),ebéd (1),angola (1),single origin (1),Visconsin (1),Finca los Planes (1),reggeli (1),termőterület (1),cikória (1),olasz kávé (1),espresso freddo (1),vietnám (1),afrika (1),egyedi kávék (1),különleges kávék (1),Kilimandzsaro (1),Meru hegy (1),Tanzania (1),fűszerek (1),Zanzibár (1),házilag (1),Maillard reakció (1),Blogger receptverseny (1),KávéSzünet (1),Robusta (1),kávérecept (1),kávépárbaj (1),Strictly Hard Bean (1),kávézselé (1),baci (1),café creme (1),con panna (1),kapuziner (1),tárolás (1),flat white (1),doppio (1),coffee to go (1),Kenya Fancy (1),kávéaukció (1),Kenya (1),Keepcup (1),sétálókávé (1),termobögre (1),harmónia (1),keserű (1),időjárás (1),párizs (1),cukorbetegség (1),erjesztés (1),tőzsde (1),Jáva (1),szörf (1),kávézó (1),etikett (1),magyarok (1),víz (1),fekete (1),Gozsdu (1),vietnámi kávé (1),rákkutatás (1),cantuccini (1),tiramisu (1),szépségipar (1),Maragogype (1),Tapachula (1),Pluma (1),half city (1),full city (1),espresso embassy (1),eco café (1),borsos-chilis kávé (1),ánizsos kávé (1),Valentin nap (1),shakerato (1),frappucino (1),chilis csokis kávé (1),gyömbéres kávé (1),luxuskávé (1),panama (1),szállodai kávé (1),hacienda la esmeralda (1),kávés bonbon (1),mandulás kávé (1),Franziskaner (1),affogato (1),café au lait (1),kávés pohár (1),Guinness rekord (1),ír (1),hideg (1),Woody Allen (1),Marion Cotillard (1),New Yor kávéház (1),new york (1),Bakancslista (1),pálmasodró (1),owen wilson (1),capuccino (1),Betlen Janos (1),energiaital (1),Kaffa (1),fair trade AAA termelő kávé (1),juan valdez (1),Jack Nicholson (1),Morgan Freeman (1),kávétermő (1),kavebab (1),Nespresso divat Elysian inspiráció (1),Mautner (1),gasztronómia (1),Nespresso (1),növény (1),frappé (1),tarrazú (1),arrabica (1),Costa Rica (1),fagyi (1),jegeskave (1),espresso (1),yellow (1),sárga (1),instant (1),Dolce Gusto (1),kapszulas kave (1),sütemény (1),édes (1),nestlé (1),Antigua (1),jóbarátok (1),fogyasztás (1),costa (1),starbucks (1),Maragogipe (1),churros (1),café con leche (1),interjú (1),feldolgozás (1),Horváth Lili (1),centrál (1),kotyogó (1),pilvax (1),nyár (1),kókusz (1),élet (1),spanyol (1),kutatás (1),India (1),karamell (1),Costa Coffee (1),Monsooned Malabar (1),kávés diéta (1),Vietnám (1),Coffee Trike (1),Debrecen (1),popcorn espresso macchiato (1),guruló kávézó (1),kávéexport (1),csapvíz (1),Espresso (1),Café au Lait (1),palackozott víz (1),vízkeménység (1),víztisztítás (1),kávészósz (1),koffeinmentesítés (1),kávédíszítés (1),kávéillat (1),sommelier (1),Kuba (1),olasz pörkölés (1),Itália (1),parfümválasztás (1),katcserje (1),a világ legdrágább kávéi (1),koffeinmentes kávé (1),elefántrezervátum (1),Jemeni kávékultúra (1),keshir (1),Ír kávé (1),Frappé (1),a kávészünet története (1),Cake Shop (1),ipari forradalom (1),Pánamerikai Kávé Egyesület (1),automata kávégépek (1),Luigi Bezzera (1),limitált szériás kapszulák (1),süti+kávé (1),topping szósz (1),caffé latte (1),díszítőpálca (1),díszítősablon (1),kávés kellékek (1),instant kávé (1),kapszulás kávégép (1),Latte Art (1),Coffee & Milk workshop (1),növényi alapú tejek (1),tejhab díszítés (1),Café Cubano (1),Americano (1),téli kávéköltemények (1),fűszeres kávéreceptek (1),Aeropress (1),French Press (1),Blue Mountain (1),Guadeloupe Bonifieur (1),Guadeloupe sziget (1),kina (1),klímaváltozás (1),Caldas (1),Cundinamarca (1),Antioquia (1),Café de Colombia (1),Kolumbia (1),Santander (1),Cauca (1),scuro (1),Allee (1),megnyitó (1),Gerais (1),Minas (1),chiaro (1),vérnyomás (1),Tűsarok (1),Illy (1),Douwe Egberts (1),Pellini (1),Corinthia (1),Bababudan (1),Kávébár Bazár (1),Faema (1),La Marzocco (1),egészséges (1),szépségápolás (1),Nomre De Dios farm (1),kávéültetvény (1),42Coffee (1),illem (1),cukor (1),koffeinfogyasztás (1),nespresso (1),sport (1),gourmet (1),száraz eljárás (1),Napóleon (1),bloggerverseny (1),cofeechallenge (1),bodoky (1),karolina (1),stühmer (1),kavezacc (1),CoffeeChallenge (1),szakértő (1),connoisseur (1),peaberry (1),szafari (1),esküvő (1),zöld (1),erős (1),hosszú (1),Gourmet (1),kóstoló (1),nappali (1),barátok (1),konyha (1),szén-dioxid (1),fesztivál (1),Uganda (1)